Kotitalouden sähkösopimus yrityksen nimiin?

19.08.2022


Nyt, kun sähkö on kallista, sitä kuulee ja lukee sähkönmyyjien kauppaavan kotitalouden sähkösopimuksia yrityksen nimiin.

Hintakin olisi kuulemma näin paljon halvempi. Toki, kun näin kaupatessa yritykselle puhutaan arvonlisäverottomasta hinnasta, kun todellisuudessa kotitalouden laskusta jää kuluksi myös se mahdollisesti mainitsematta jäänyt alv:n osuus.

Tällaisessa toiminnassa olisikin huomioitava mm. että;

A) kotitalouden sähkölasku ei pääsääntöisesti ole yrityksen liiketoiminnan vähennyskelpoinen kulu.

B) yhtiön (Ay/Ky/Oy) edustajan tulee liiketoimissaan toimia yhtiön intressien mukaisesti. Onko kotitalouden sähkösopimuksen solmiminen yrityksen nimiin yhtiön edun mukaista, vaikka laskua ei maksettaisi yrityksen varoista?

Entä jos lasku jäisi epähuomiossa maksamatta? Tuolloin myös perintätoimet kohdistuisivat yritykseen ja B2B -sopimusten perintätoimet ovat yleensä jo kustannuksiltaan merkittävämmät kuin kuluttajasopimuksissa. Mahdollisista maksuhäiriömerkinnöistä aiheutuvista haitoista yritystoiminnalle puhumattakaan.

Ylipäätään B2B-sopimusten ehdot eivät ole B2C-sopimusten kaltaisia. Eräänlainen mielenmuutos kaupan solmimisen jälkeen ei onnistu yritysten välisissä kaupoissa, ellei toinen osapuoli halua joustaa.

Aihe liittyy myös henkilövakuutusten kauppaamiseen, kuten esim. työkyvyttömyys- ja sairaskuluvakuutuksiin. Myös niitä kuulee kaupattavan yrittäjälle "firman piikkiin", mahdollisesta vähennyskelvottomuudesta huolimatta. Näissä saattaa tulla huomioitavaksi myös vakuutuksen edun veronalaisuus, mutta ei siitä tässä kohdin enempää.

Kaikista tiukinta kulun vähennyskelpoisuuden tulkinta on liikkeen- ja ammatinharjoittajan eli tmi-yrittäjän osalta. Heille ainoa vähennyskelpoinen henkilövakuutus on vapaaehtoinen yrittäjän tapaturmavakuutus. Palkansaajille tmi-yrittäjän hankkimat henkilövakuutukset ovat sitten taas eri asia.

Summa summarum, ostaminen yrityksen nimiin ei aina ole se halvin, oikea tai paraskaan vaihtoehto.

Jos et ole asiasta varma, suosittelen ennen kauppojen solmimista tarkistamaan omalta kirjanpitäjältä/talousasiantuntijalta, onko suunniteltu liiketoimi yritykselle vähennyskelpoinen kulu? Tai onko kyseessä ylipäätään liiketoimi, jonka voi tehdä yrityksen nimissä?
Näin toimiessa voi säästyä harmeilta ja mielipahalta.

Eikä tämä artikkeli ole syytös myyjiä kohtaan, kysehän voi olla ihan vain väärinymmärryksestä ja/tai tiedonpuutteesta myyntitilanteessa puolin tai toisin.